O współpracy słów kilka :)

03:01
Dzisiaj w Wieliczce odbyła się konferencja marketing rekomendacji.  Mogłam w niej uczestniczyć dzięki Pani Ani z Łowców Trendów. Przygotowując swoje wystąpienie wpadłam na pomysł stworzenia postu nawiązującego do współpracy bloger- firma (w tym nie chodzi tylko o blogerki kosmetyczne, ponieważ każdego obowiązują praktycznie te same zasady). Zasady są bardzo ogólne, ale przestrzegając ich współpraca na pewno przebiegnie miło i przyjemnie. Oczywiście zawsze zdarzają się wyjątki, więc tekstu nie bierzcie dosłownie, a jedynie jako podpowiedź.

Pierwsza rzecz będąca wyznacznikiem, albo wręcz wartością naszego bloga to statystyki. W dużej mierze to one decydują o tym czy ktoś będzie chciał z nami współpracować czy też nie. Mam tu na myśli obserwatorów, odsłony ale również ilość komentarzy. W dużej mierze na podstawie komentarzy jesteśmy w stanie stwierdzić, że ktoś do nas zagląda i mamy stałych czytelników do których trafia to co piszemy. Nie warto zawyżać statystyk, ani fałszować bo jak wiadomo "kłamstwo ma krótkie nogi".

Kolejną rzeczą o której warto pomyśleć wcześniej to forma współpracy i cennik. Zastanów się co możesz firmie zaproponować i przedstaw jasno korzyści z tego płynące. Warto wiedzieć ile konkretnie dana forma współpracy będzie kosztować, oraz jak będzie przeprowadzona. Nie zawsze pieniądze są najważniejsze, ale nie jesteśmy też organizacją charytatywną. Musimy o tym pamiętać, by znaleźć "złoty środek" tak by obie strony były zadowolone. Pamiętajmy też o tym, by nie traktować firmy jak bankomat, bo blogowanie chodź jest pracą, ma być również przyjemnością.

Ważne by przyjmować propozycje związane z tematyką bloga. Bądźmy profesjonalni w tym co robimy nie zgadzajmy się na każdą ofertę. Pisząc o wszystkim piszemy tak naprawdę o niczym. Nie wyobrażam sobie na moim blogu recenzji kawy lub herbaty :D Natomiast sprzęt fotograficzny był by jeszcze ok, w końcu zdjęcia czymś trzeba robić. Dokładnie ustalmy z firmą szczegóły współpracy. Jak ma przebiegać, w jakich terminach z czego mamy się rozliczyć, by uniknąć wszelkich niedomówień. 

Posiadając blog musimy pamiętać by zbudować mu zaplecze "społecznościowe". Nie chodzi tu tylko o facebook'a, ale Twitter, Instagram itd. Często dobrze funkcjonujące zaplecze może zdecydować o współpracy, może bowiem mieć szerszy zakres i działać również na portalach społecznościowych.

Dobra współpraca to obustronne korzyści. Bardzo ważne jest dotrzymywanie terminów, oraz stały kontakt telefoniczny lub emailowy. Brak kontaktu czy opóźnienia spowodują, że następnym razem być może ominie Cię naprawdę fajna kampania.

Problem w dużej mierze leży w nas samych. Bardzo często widzę blogerki, które zakładają bloga i pytają "o czym pisać, żeby zarabiać?". Posiadając bloga dwa miesiące według mnie nie jest na miejscu pytanie "z jaką firmą mogę współpracować?". Albo dziewczyny, które płacą firmą za możliwość współpracy, lub pracujące za darmo. Firmy to wykorzystują i mając do wyboru zapłacić 1500zł, a mieć za darmo wiadomo co robią. Każda firma myśląca o rozwoju powinna mieć pieniądze na inwestycje, więc stać ją na zapłatę blogerkom, dlatego nie dajmy się wyrolować, ale z drugiej strony nie bądźmy bezczelne w swoim postępowaniu. Dla dużych firm często pieniądz nie gra roli, w przypadku małych firm może już być nie co gorzej pod tym względem. Miejmy to na uwadze.

MODJUS. ALL RIGHTS RESERVED. Obsługiwane przez usługę Blogger.